Joogalajit

Joogalajeja on nykyään lukemattomia. Käsittelen tässä ainoastaan joogalajeja, joita itse opetan. Oman joogalajisi löydät parhaiten kokeilemalla, joogassa tähdennetäänkin ensisijaisesti omaa kokemista. Koska joogasuuntauksia on niin monia, on varmaa, että löydät sellaisen tyylin joka sopii sinulle parhaiten riippuen siitä mitä haluat ja odotat kulloisessakin elämäntilanteessasi.

Hathajooga ( “Ha” = aurinko, “tha” = kuu)

Hathajoogaksi kutsutaan periaatteessa kaikkea joogaa, jossa tehdään asanoita eli fyysisiä liikkeitä ja asentoja. Suomessa on ruvettu kutsumaan "pehmeämpää joogaa" hathajoogaksi erotukseksi astangajoogasta, mutta muualla maailmalla hathajoogan käsite on huomattavasti laajempi. Hathajooga on ehtymättömän rikas harjoitusmuoto. Monipuolisesti vaihtelevat liikkeet ja sarjat vahvistavat ja hoitavat tasaisesti koko kehoa.

Lempeä hathajooga sopii kaikille. Dynaaminen hathajooga on jo huomattavasti reippaampaa ja siinä tulee kunnolla hiki.

Hathajooga on ehtymättömän rikas harjoitusmuoto. Monipuolisesti vaihtelevat liikkeet ja sarjat vahvistavat ja hoitavat tasaisesti koko kehoa. Lempeä hathajooga sopii kaikille. Dynaaminen hathajooga on jo huomattavasti reippaampaa ja siinä tulee kunnolla hiki.

Vaikka liikkeet tuntuisivatkin aluksi “miedoilta”, ne ovat uskomattoman toimivia ja tehokkaita. Tulet huomaamaan edistymistä varsin pian aivan arkisessakin elämässäsi; jaksat juosta ratikan perässä tai selkä ei enää reistaile entiseen tapaan.

Kaikkien tuntien aluksi hiljennytään rauhoittamaan ja tyynnyttämään mieltä sekä tehdään hengitysharjoituksia. Siitä ohjattu tunti etenee monipuolisilla kehoa vahvistavilla venytyksillä, nivelien voiteluilla, syviä ja pinnallisia lihaksia vahvistetaan, tasapainoa harjoitellaan ja sisäelimet saavat hierontaa ja puhdistusta sekä nestekiertoa elvytetään.

Erityisasemassa on selän hyvinvointi. Joogaperinteessä sanotaankin, että ihminen on juuri niin vanha kuin selkärankansa!

Joogan virtaavat ja avaavat liikkeet antavat joustavuutta ja eloa koko olemukseen. Tunti päättyy täydelliseen syvärentoutukseen, joka edelleen syventää joogaliikkeiden vaikutusta. Loppurentoutusta voi pitää joogatunnin tärkeimpänä osana, koska silloin saadaan ottaa vastaan koko joogaharjoituksen "hedelmät" – varsinainen joogan tila. Kehon rentoutuessa syvällä tasolla tapahtuu sekä fyysistä että psyykkistä latautumista. Rentoutuminen luo hyvänolon tunteen, joka auttaa selviämään paremmin haastavista tai rasittavista elämäntilanteista.

Yin-jooga

Yin-joogalle on ominaista pitkäkestoiset kohtuulliset venytykset. Se on hyvin hidasta ja meditatiivista. Kaikissa joogatyyleissä "käännytään sisäänpäin", mutta se pitää erityisen hyvin paikkansa yin-joogan kohdalla. Yin-joogassa keskitytään lihasten venyttämisen lisäksi sidekudosten venyttämiseen ja vahvistamiseen. Sidekudokset tarvitsevat aikaa venyäkseen ja sen takia asennoissa ollaan useita minuutteja. Erittäin tärkeätä on, että lihakset voivat olla täysin rentoja näissä pitkäkestoisissa venytyksissä, siksi käytetään paljon erilaisia apuvälineitä tukemaan lihaksien rentoutta: joogatyyny eli bolsteri, erilaisia blokkeja, tyynyjä, huopia ja vöitä. Erityistä huomiota kiinnitetään lantion alueen kireyden poistamiseen.

Yin-joogaa voisi kutsua “neulattomaksi akupunktioksi”. Pitkäkestoisissa asennoissa vaikutus kohdistuu myös kehon meridiaaneihin ja näin hoidetaan kokonaisvaltaisesti kaikkia sisäelimiäkin ja saadaan chi-energia virtaamaan esteettä. Yin-jooga auttaa myös moniin kroonisiin kipuihin. Tunti alkaa mielen tyynnyttämisellä ja etenee hitaassa tahdissa antaen sinulle mahdollisuuden todellakin kääntyä sisäänpäin, tarkkailemaan olotilaasi ja tuntemuksiasi, antautua painovoimalle ja antaa hengityksen tehdä kaiken työn.

Tunti päättyy loppurentoutukseen kuten kaikki joogatunnit. Yin-jooga sopii rauhallisen luonteensa ansiosta erinomaisesti kaikille, aivan vasta-alkajillekin. Erityisen hyvin se soveltuu aktiivisen, kiireisenkin elämäntavan tasapainottajaksi tai urheilijoille, jotka kaipaavat lisää liikeratoja.

Yang-jooga

Yang-joogaa voisi myös kutsua dynaamiseksi hathajoogaksi. Yang-joogassa tehdään virtaavia liikkeitä sekä linjattuja klassisia asanoita. Joissakin sarjoissa myös hieman itämaisia vaikutteita tai chi'sta. Tunnit ovat aina erilaisia. Yang-jooga sopii kaikille, jotka haluavat hieman hikisempää ja haastavampaa harjoitusta. Eräitä esimerkkejä yang-joogasta ovat myös astangajooga tai vinyasa flow -tyyppiset joogalajit.

Inner yoga

Maailmankuulun jooga-avioparin Angela Farmerin ja Victor van Kootenin kehittämä ainutlaatuinen joogasuuntaus, jossa tärkeintä on kehoon sisäänpäin suuntautuva “utelias tutkimusretki”. Liikkeet ovat pehmeän virtaavia — dynaamisiakin, joiden avulla keho avautuu ja venyy uskomattomalla tavalla. Asanat eivät siis ole staattisia, vaan pieni pehmeä liike jatkuu koko ajan vapauttaen omaa energiaasi ja Prana = elämävoima virtaa kaikkialle. Tärkeintä ei siis ole “täydellinen asana”, vaan sisäinen liike ja energian virtaus.

Inner yoga jos mikä on kokemus, sitä on mahdotonta kuvailla sanallisesti! Angela ja Victor ovat saaneet vaikutteita mm. Vanda Scaravellilta ja ovat itse toimineet innoittajina monille nykyään kuuluisille jooganopettajille kuten Donna Farhille, Shiva Realle ja John Friendille. Tämä joogalaji sopii myös kaikille ja tunnin jälkeen on erittäin hyvä, vetreytynyt ja kirkas olo.

Purnayoga

“Purna” tarkoittaa kokonaista ja purnajoogassa muistutetaankin, ettei jooga ole ainoastaan fyysinen harjoitus. Siinä yhdistyvät aidot klassiset kauniisti linjatut joogaliikkeet, hengitysharjoitukset (pranayama), meditaatio, ravinto- ja elämäntapaopetukset sekä ikivanhoihin joogateksteihin perustuva filosofia. Tämän joogatyylin luoja on intialainen nykyään Amerikassa asuva “jooganopettajien opettaja” Aadil Palkhivala sekä hänen vaimonsa Savitri.

Purnajoogan opetukset perustuvat joogan alkuperäisiin lähteisiin: mm. Sri Aurobindu, The Mother, vedat, Patanjalin joogasutrat, B.K.S. Iyengar, ayurveda sekä kiinalainen ja länsimaalainen lääketiede. Purnajooga sopii myös aivan kaikille, koska asanat tehdään harjoittelijan kykyjen mukaan. Lisäksi purnajoogaan kuuluu paljon joogaterapeuttisia liikkeitä, joista voi löytää avun moniin kehon vaivoihin.

Astangajooga

Astangajooga on levinnyt Suomeen tultuaan 90-luvun alusta nopeassa tahdissa kaikkialle. Sitä pidetään joogatyyleistä fyysisesti dynaamisimpana ja sen tarkoitus onkin puhdistaa kehoa runsaan hikoilemisen kautta. Alunperin astangajooga on kehitetty intialaisille teinipojille tasapainottamaan murrosiän mukanaan tuomia “pyörremyrskyjä”.

Astangajoogaharjoitus tehdään kehoa lämmittävän ujjayi-hengityksen tahdissa ja liikesarja on muuttumaton. Liikkeet tehdään aina samassa järjestyksessä ilman välirentoutuksia. Tärkeässä roolissa liikkeissä ovat ns. lihaslukot eli mula bandha ja uddiyana bandha. Astangajooga tulisi aina aloittaa ohjauksessa, koska on erityisen tärkeätä oppia tekemään liikkeet oikein vahingoittamatta kehoa. Edistymisen huomaa jo melko nopeasti, erityisesti naiset huomaavat lihasvoiman karttumisen ja miehillä notkeus kehittyy.

Joogapilates

Joogan virtaavien liikkeiden mausteeksi tehdään pilates-liikkeitä, jotka vahvistavat asentoa ylläpitäviä syviä lihaksia. Huomiota kiinnitetään erityisesti keskustan lihaksiin eli vatsa-, pakara, alaselkä- ja reisienlihaksiin. Pilatesharjoitus on alunperin kehitetty joogasta, joten vaikutukset ovat hyvinkin samantyyppisiä. Usein joogapilates-liikkeitä on “tavallisellakin” joogatunnilla.