Joogan terveysvaikutukset

Jooga vaikuttaa suotuisasti ja kokonaisvaltaisesti sekä fyysiseen, psyykkiseen että henkiseen terveyteen ja hyvinvointiin. Joogan vaikutuksia on tutkittu yli tuhannessa tieteellisessä tutkimuksessa 1970-luvulta alkaen. (ks. www.iayt.org)

Valtaosa kaikista sairauksista, jopa 80%, liittyy stressiin. Jooga vaikuttaa sekä ennaltaehkäisevästi että parantavasti moneen stressiperäiseen sairauteen, koska se vaikuttaa suoraan sairauden syyhyn, stressiin, elimistön epätasapainon aiheuttajana. Hengityksellä ja rentoutumisella on suora ja välitön vaikutus stressin vähenemiseen.

Stressihormonien aiheuttamia sairauksia ovat mm. rytmihäiriöt, verenpainetauti, verensokerin kohoaminen, veren hyytymisen kohoaminen, veritulppa, sydäninfarkti, unihäiriöt, lihaksien jännittyneisyys, kuona-aineiden kertyminen kehoon, ääreisverenkierto heikkenee, ruuansulatus heikkenee ja hidastuu tai jopa loppuu, iho-ongelmat yms.

Myös useimmat ihmiset ovat elämänsä aikana kärsineet erilaisista selkään liittyvistä vaivoista ja ongelmista, niihin joogassa kiinnitetään erityishuomiota. Moni selkäongelmainen on saanut joogasta pitkäkestoista apua selkävaivoihinsa.

Monipuoliset hengitysharjoitukset tuulettavat keuhkoja perinpohjin lisäten olennaisesti elimistön happimäärää ja hapenottokykyä. Joogaharjoitus vilkastuttaa myös elimistön nestekiertoa. Ihmisen kehosta 70% on nestettä, jonka pitäisi olla liikkeessä, ei turvotuksena kudoksiin seisahtaneena kuonaa keräämässä. Monia muitakin hyviä vaikutuksia on, tutkimuksien mukaan jooga esimerkiksi:

Hyödynnä sinäkin joogan hyvinvoinnin vaikutuksia ja tilaa itsellesi tai yrityksellesi yksityistunnit tai tyky-jooga omissa tiloissanne.